Šiandien nemažai samdomų darbuotojų laisvalaikiu dirba kitus darbus, vysto savo asmeninius prekės ženklus, kuria verslus ar konsultuoja kitas įmones. Kol vieni vadovai į tokias darbuotojų iniciatyvas vis dar žiūri skeptiškai, kiti – tokias veiklas kaip tik skatina.
Pasak įmonės „carVertical“ vadovo Roko Medonio, bandydamos užkirsti kelią darbuotojų saviveiklai po darbo valandų, organizacijos ne tik praranda joms dirbančių specialistų lojalumą, bet ir apriboja jų augimą bei tobulėjimą.
Nuo fotografų ir didžėjų iki rinkodaros konsultantų
Pasak R. Medonio, darbuotojams suteikiama laisvė po darbo užsiimti kitomis veiklomis nėra kažkokia anarchijos forma. Tai abipusės pagarbos rezultatas – jei darbuotojas jaus, jog organizacija juo pasitiki, jis bus lojalesnis.
Daugiau nei 100 darbuotojų turinčioje „carVertical“ komandoje yra daugybė žmonių, kurie neapsiriboja vien pagrindiniu savo darbu. Čia galime rasti šonaslydžio meistrų, stalo žaidimų kūrėjų, kalnų gidų, rašytojų, fotografų, didžėjų, rinkodaros konsultantų ir ne vieną įvairiausių sričių laisvai samdomą specialistą, kurie po darbo sėkmingai monetizuoja savo hobius ir kompetencijas.
„Darbo rinkoje šiuo metu jau yra ne viena karta, kuri į darbą žiūri visiškai kitaip nei tie žmonės kurie šiuo metu yra jų vadovai. Jiems darbas nėra vienintelė saviraiškos vieta ar prioritetinis jų gyvenimo aspektas“, – sako R. Medonis.
Naujausios JAV finansinių paslaugų bendrovės „Bankrate“ atliktos apklausos rezultatai atskleidė, kad apie 39 proc. dirbančiųjų gauna papildomų pajamų iš kitų veiklų nei jų pagrindinis darbas. Ši tendencija ryškiausiai atsiskleidžia kalbant apie jaunesnio amžiaus darbuotojus. Tarp Z kartos atstovų (18-26 m. amžiaus) papildomomis veiklomis užsiima net 53 proc., o Y kartos (27-42 m.) – 50 proc. žmonių.
Draudimai tik sukeltų atmetimo reakciją
Pasak „carVertical“ žmonių ir organizacijos vystymo vadovės Giedrės Kojalienės, pirmieji šeštus metus skaičiuojančios įmonės darbuotojai buvo „idėjininkai“ – visi vieni kitus pažinojo iš anksčiau, todėl buvo išsivysčiusi itin stipri pasitikėjimo kultūra. Vėliau ši kultūra niekur neišnyko ir tapo vertybiniu įmonės pagrindu.
„Visi esame suaugę žmonės, kurie turi gebėjimų, įgūdžių ir galimybių funkcionuoti savarankiškai už darbo ribų, todėl stengiamės kuo mažiau kontroliuoti darbuotojus“, – sako G. Kojalienė.
Pašnekovės teigimu, draudimai bet kurioje srityje, pirmiausia, iššaukia atmetimo reakciją, kuri gali sukelti nepasitikėjimą darbdaviu ir abejingumą bei smukdyti moralę. Darbdavys neturi teisės kontroliuoti asmeninio žmogaus gyvenimo, nebent tai tiesiogiai kertasi su įmonės komercinėmis paslaptimis.
„carVertical“ darbuotojai gali laisvai rinktis iš kur nori dirbti bei kokiu laiku. Įmonė taip pat viena iš nedaugelio Lietuvoje siūlančių darbuotojams neribotas atostogas.
„Mums svarbiausia rezultatas ir iškeltų tikslų įgyvendinimas, o ne tai, iš kur darbuotojas dirba, ar ką jis veikia po darbo valandų. Jei žmogus neturi atsakomybės jausmo, vargu ar griežta kontrolė duotų ilgalaikių rezultatų“, – pasakoja G. Kojalienė